آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۸ اسفند ۲۸, جمعه

سالگرد مرگ امیدرضا میرصیافی در زندان


ایران پرس نیوز:گزارش‌گران بدون مرز

در سال‌گشت مرگ امیدرضا میرصیافی در زندان هنوز پاسخی به چرایی این مرگ دردناک داده نشده است

در آستانه ٢٨ اسفندماه نخستین سالگشت مرگ اندوهبار وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار امیدرضا میرصیافی در زندان گزارش‌گران بدون مرز اعلام می‌کند " اگر سهل‌انگاری فاحش مقامات زندان اوین نبود امیدرضا می‌توانست نجات پیدا کند. اگر مسئولان قضایی ایران به وظایف خود عمل می‌کردند، از مرگ این جوان می‌شد پیشگیری کرد."

٢٨ اسفند ماه ١٣٨٧ ساعت ١٢ ظهر امیدرضا میرصیافی در زندان دچار افت شدید فشار خون شده و به درمانگاه اندرزگاه شماه ٧ زندان اوین منتقل می‌شود. وی سپس به بهداری زندان اوین و در آنجا سه ساعت طول می‌کشد تا به بیمارستان لقمان حکیم منتقل شود. یک ساعت بعد پزشکی قانونی مرگ امیدرضا میرصیافی را به علت " مسومیت دارویی " در اثر خوردن ٥٠ قرص ( پراپرانولول) به ثبت می‌رساند. روز بعد پیکر وی به خانواده برای خاکسپاری تحویل داده می‌شود، اما علیرغم درخواست خانواده و وکیل وی، کالبد شکافی مستقل انجام نمی‌شود. ٢٩ اسفند پیکر امیدرضا میرصیافی در گورستان بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود. درپی شکایت خانواده از مسئولان زندان اوین در آذر ماه ١٣٨٨ کمیسیونی دولتی پرونده پزشکی را بررسی و نظر پزشک قانونی را تائید می‌کند.

گزارش‌گران بدون مرز همصدا با نزدیکان این وبلاگ‌نویس جوان خواهان تشکیل کمیسیون تحقیقی مستقل و بی طرف برای یافتن چرایی مرگ امیدرضا میرصیافی است. همه مدارک مربوط به اتهامات، بازداشت، زندانی شدن و مرگ وی باید برای آگاه شدن همگان منتشر شود. ابهامات بسیاری در این باره طرح است. چرا قاضی پرونده به درخواست وکیل مبنی بر عدم تحمل زندان از سوی موکلش و امکان ابتلا به افسردگی توجه نکرد؟ این زندانی چگونه در زندان توانست به این مقدار دارو که بنا بر قوانین و آئین نامه داخلی زندان باید با مجوز پزشک تجویز و با نظارت زندانبان استفاده شود، دسترسی پیدا کند؟ چرا مسئولان زندان علیرغم مشاهده وخامت وضعیت جسمی که انتقال وی به بیمارستانی در خارج از زندان را الزامی می‌کرد، مدت زمانی طولانی را تلف کردند؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر که به روشنی اثبات‌گر ارتکاب خطای‌های جدی و مرگ‌بار مقامات مسئول قضایی در امر امداد‌رسانی درمانی به زندانی امیدرضا میرصیافی هستند.

" این مرگ پر اندوه نشانگر سرنوشت صداهای معترض در ایران است. امیدرضا میرصیافی سمبل مردمی تحت ستم است که امروز نیز برای انتقاد و اعتراض‌، دستگیر و زندانی می‌شوند تا به سکوت وادارشان کنند. گزارش‌گران بدون مرز با گرامی‌داشت یاد و نام امیدرضا میرصیافی خواهان آزادی بیش از پنجاه روزنامه‌نگار و نت- شهروند زندانی در ایران است که همچنان در شرایطی دشوار بسر می‌برند."

هیچ نظری موجود نیست: