آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

شاهزاده رضا پهلوی در گفتگو با یورگن لیمینسکی ( دویچلند فونک)


دویچلند فونک:یورگن لیمینسکی: در اجلاس سالانۀ انجمن حقوق بشر در هفتۀ گذشته وضعیت ایران هم مورد بحث قرار گرفت. سخنران اصلی اجلاس شاهزاده رضا پهلوی پسر آخرین پادشاه ایران بود که اکنون ۴۹ سال دارد. از تشکیل جمهوری اسلامی در ۳۱ سال پیش ولیعد سابق در واشینگتن و در تبعید زندگی می کند و شخصیت محوری در مقاومت علیه حکومت ایران محسوب می شود. در حاشیۀ این اجلاس فرصت یافتم با شاهزاده رضا پهلوی مصاحبه کنم. اولین پرسش دربارۀ کنفرانس مربوط به مقررات جدید پیمان منع گسترش سلاح های اتمی بود که دوهفتۀ دیگر برگزار می شود.



سؤال این بود: به نظر شما ایران به سلاح اتمی نیاز دارد؟



شاهزاده رضا پهلوی: من شخصاً فکر می کنم به نفع ایران نیست که به سلاح اتمی دست یابد، مخالفت من هم چندین دلیل دارد. از هم مهمتر اینکه ما پیمان منع گسترش سلاح های اتمی را امضا کرده ایم. دوم، ما از نظر ذخایر و از نظر وضعیت طبیعی کشور مزیت مهمی بر بسیاری از کشورهای همسایه داریم و این مزیت را اتفاقاً می توان با چشم پوشی از دیگر اقدام های نظامی همچون دسترسی به سلاح اتمی متعادل کرد. سوم، زیرا فکر نمی کنم ایرانی ها، خود را در صورت داشتن این سلاح امن تر احساس می کنند.چراکه دیگر کشورهای منطقه هم سعی در بدست آوردن اینگونه سلاح ها خواهند کرد. ایران دمکراتیک، متعهد به صلح و خلع سلاح است.



لیمینسکی: خیلی ها ادعا می کنند مردم ایران از حکومت در راه دسترسی به سلاح اتمی پشتیبانی می کنند. بنظر شما اینگونه است؟


شاهزاده رضا پهلوی: نه، از اساس غلط است. ایرانی ها سلاح هسته ای نمی خواهند. اما اگر سؤال این باشد که ایران بعنوان کشوری حاکم بر سرنوشت خود حق استفادۀ صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد جواب کاملاً فرق می کند. اجازه می خواهم یادآوری کنم که قبل از روی کارآمدن این حکومت نه دنیا و نه ایران مشکلی با استفادۀ صلح آمیز از انرژی هسته ای نداشتند. در واقع همان کشورهایی که اکنون برایران فشار می آورند در گذشته فن آوری هسته ای به ایران می فروخته اند، از جمله آلمان. آنچه تغییر کرده بی اعتمادی به رهبری کشور است. به این حکومت نمی توان اعتماد کرد، چرا که از تروریسم پشتیبانی می کند و برنامۀ اتمی خود را شفاف نمی کند. این حکومت کشور را به مرزبرخورد نظامی برده است. این نکته قطعاً دلیل مهمی برای نگرانی است. از اینرو بی معناست که فریب این تبلیغات را بخوریم که مردم ایران از حکومت برای دستیابی به سلاح اتمی پشتیبانی می کنند.

لیمینسکی: در بارۀ مخالفان، جنبش سبز، چه فکر می کنید؟



شاهزاده رضا پهلوی: با تمام وجود از آن پشتیبانی می کنم. این جنبش از جمله بهترین چیزهایی بوده که به کشورما در طول تاریخ هدیه شده است. جنبش سبز از اینرو اینقدر با ارزش است که تا سرحد امکان کثرت باوراست. جنبشی است که نه تنها ارزش آزادی را می داند که حاضر است بهای زیادی برای آن بپردازد. من پیوسته با نمایندگان این جنبش چه در داخل و چه در خارج صمیمانه گفتگو می کنم و به تبادل نظر می پردازم. به آنها قول داده ام هرکاری از دستم برآید انجام بدهم تا این جنبش سرپا بماند و آن ارزش هایی را به کشور برگرداند که همه خواهان آنند، یعنی حقوق بشر و آزادی در وطن ما.

لیمینسکی: چگونه ایران می توان به آزادی دست یابد؟

شاهزاده رضا پهلوی: خوب، معلوم است که وقتی با حکومتی چنین سرکوب گر طرفیم کار بسیار دشوار می شود که بخواهد علناً سازماندهی صورت بگیرد. چنین سازمانی فوراً سرکوب می شود. از اینرو مخالفان مجبورند به اصطلاح کار زیر زمینی کنند و بیشتر به نافرمانی مدنی بپردازند تا تظاهرات هرروزه در خیابان. چنین مقاومتی بالا و پایین دارد اما جنبش سبز به هیچ روی از بین نرفته است.

همچنین مهم است که ببینیم تا چه حد دیگرعامل ها می توانند به این جنبش قدرت دهند والبته هم در داخل ایران و هم درخارج. اینجاست که جامعۀ بین المللی می تواند به جنبش کمک کند.

لیمینسکی: آلمان یا اروپا می توانند چنین عاملی باشند؟

شاهزاده رضا پهلوی: بدیهی است. برای نمونه تحریم ها را درنظر بگیرید، البته دراین مورد مایلم نکته ای را با مسئولان سیاسی در میان بگذارم. نمی توان این حکومت مذهبی را تنها با تحریم های اقتصادی زیر فشارگذاشت. مهم تر فشارداخلی است، و دولت هایی که قراراست برایران فشار بیاورند و به برقراری آزادی درایران کمک کنند می بایستی این نکته را درنظرداشته باشند. این حرف بدین معناست که یکم، تحریم هایی را برقرار کنند که بر حکومت اثر بگذارد و نه برمردم غیر نظامی. دوم، واحدها و بخش هایی از حکومت را زیر فشار بگذارند به جای اینکه با آنها معامله کنند. دراین مورد به پشتیبانی فنی فکر می کنم که حکومت از شرکت هایی مانند زیمنس و نوکیا گرفته است. این فن آوری به حکومت کمک کرده است دسترسی به اینترنت را ناممکن کند یا تماس های مخابراتی مردم را شنود کند. این شرکت ها برعکس باید به مردم ایران کمک کنند تا بر موانع غلبه نمایند. دراینجا تماس های مستقیم یعنی همبستگی ملتی با ملت دیگر فرای امکانات یک دولت، بسیار کمک می کند. مورد نظرم سازمان های غیردولتی هم هستند که توجه افکار عمومی را به وضع زندانیان سیاسی جلب می کنند و به نبود هرگونه حقوقی در دادگاه یا بر لزوم خدمات پزشکی که از آنها دریغ می شود. شاید همۀ این کارها زمانبرباشد اما خواستم نمونه هایی به دست دهم.

لیمینسکی: اغلب گفته شده کار حکومت تمام شده است. اما می بینیم که همچنان درقدرت است. حاضرید در مورد پایان رنج ملت و پایان حکومت پیش بینی کنید؟



شاهزاده رضا پهلوی: در تاریخ موقعیت هایی داشته ایم که اوضاع و احوال چشم ما را بر واقعیت بسته بوده اند. من شخصاً برای نمونه هیچگاه فکر نمی کردم در زمان زنده بودنم سقوط دیوار برلین یا فروپاشی کمونیسم را ببینم و اکنون ازاین رخدادها دو دهه می گذرد. کسی که دراین پرتو موقعیت ایران را ببیند و به علامت های افول و اختلاف حتی در بین طبقۀ حاکم توجه کند باید به خود بگوید پایان کارحکومت نزدیک است. اما نکتۀ مهم، فرق بزرگ با سال ۱۹۷۹ این است که امروز دیگر مهم نیست مردم چه نمی خواهند بلکه مهم این است که مردم در پی چه چیزی هستند و به چه راهی می روند. وجودِ جانشین تعیین کننده است. من دراین جایگاه نظامی دمکراتیک را مبتنی بر حکومتی غیر دینی پیشنهاد می کنم. به دیگر سخن: جدایی دین و سیاست باید کامل و آشکار باشد. این نکته عامل اساسی است تا بتوان هم برای دمکراسی و هم برای حقوق بشر اولویت واقعی قائل شد. فقط اینگونه است که خواست ملت واقعاً محقق می شود و فقط اینگونه هست که برای ایران و برای همسایگان ثبات دائمی برقرارخواهد شد. دمکراسی ها با هم جنگ نمی کنند. کاملاً برخلاف حکومت فعلی که اسلام افراطی را با ترور صادر می کند و و از اینرو خواهد کوشید به بمب اتمی دست یابد. این آن جانشینی است که ایران و جهان دارند. فکر می کنم جانشین صلح آمیز دور دست نیست، دست یافتنی است البته مشروط براینکه اقدام های قاطعی انجام شود تا بتوان از این جانشین صلح آمیز پشتیبانی کرد.

لیمینسکی: نقش خود را دراین میان یا دردمکراسی آینده چگونه می بینید؟ می دانیم که پدرتان در یک دمکراسی حکم نمی راند.

شاهزاده رضا پهلوی: خوب، قبل از هرچیز: شخص من مطرح نیست و من امیدوارم ملت ایران درک کند چه عامل مرا به حرکت واداشته وتکلیف من چیست. در این معنی گذشتۀ من و حرف های من به اندازۀ کافی روشن هستند. دنبال مقامی نیستم. در این برهه از تاریخ کشورمان هر کاری را می کنم، هر کاری که بعنوان ایرانی می توانم. و حتی اگر برخی انتظاراتی دیگراز من دارند می خواهم تلاش کنم که در ایران انتخابات آزاد برگزار شود، می خواهم ملت ایران بتواند آزادانه آنچه را می خواهد انتخاب کند. انتخابات آزاد – این نکته هدف مأموریت سیاسی من است. بعد از این روز البته آماده ام به مردم در سمتی خدمت کنم که می خواهند. اگر نخواهند من کارم را انجام داده ام و می توانم با وجدان آسوده بگویم وطن پرست دینش را ادا کرد، وطن پرست می تواند دنبال کارش برود.





با سپاس فراوان از وبسایت خبری پارس دیلی نیوز


زنده باد شاهزاده رضا پهلوی


ماهستیم برای آزادی ایران و نابودی رژیم اشغالگر جمهوری ننگین اسلامی

هیچ نظری موجود نیست: