آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

افزایش نشست خاک "نقش رستم" و احتمال تخریب "کعبه زرتشت"

ایران پرس نیوز: خبرگزاری مهر: نشست زمین در خاک پایه ای صخره نقش رستم که چندی پیش خبرگزاری مهر برای اولین بار خبر آن را منتشر کرد به شکل خطر آفرینی شدت پیدا کرده است به گونه ای که ممکن است در صورت تداوم به تخریب بنای کعبه زرتشت منجر شود.

عمق نشست خاک در این محوطه باستانی که پیش از این بنا بر بررسیها و مشاهدات تعدادی از کارشناسان میراث فرهنگی در حدود پنج سانتیمتر گزارش شده بود با گذشت چند روز به شکل نگران کننده ای افزایش پیدا کرده است.

بررسیهای جدید نشان می دهد این اتفاق خطرناک در این محدوده تاریخی علاوه بر اینکه ممکن است منجر به ایجاد ترک و شکاف در صخره محل " نقش رستم " بشود، شرایط را برای فروریختن بنای تاریخی و پر ارزش " کعبه زرتشت " که تنها پنج متر با نشست به وجود آمده فاصله دارد مهیا کند.

نقش رستم مجموعه باستانی با ارزشی است که در فاصله 5/6 کیلومتری از محوطه باستانی تخت جمشید واقع شده است و یادمانهایی از ایلامیان، هخامنشیان، ساسانیان و حتی قاجاریه را در خود جای داده‌ است. در این مجموعه مهم تاریخی آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی (از جمله داریوش بزرگ و خشایارشاه)، نقش برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان (از جمله تاجگذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم)، بنایی موسوم به کعبه زرتشت و نقش ‌برجسته ویران ‌شده‌ای از دوران ایلامیان قرار دارد.

نشست خاک در نقش رستم که بنا به گفته برخی کارشناسان ناشی از تحلیل رفتن منابع آبی زیرزمینی است آنگونه که حسن موسوی که دارای دکترای زمین شناسی است به خبرنگار مهر اعلام می کند ممکن است در نهایت به رانش زمین و ایجاد گسل منجر شود که ایجاد آسیب و تخریب بناها و آثار تاریخی موجود در محوطه از اصلی ترین تبعات آن خواهد بود.

برخی گزارشات کارشناسی ابتدایی نیز از تحلیل رفتن منابع آب زیرزمینی این محوطه تا عمق بسیار زیادی حکایت می کند در حالی که گفته می شود عمق معمول و طبیعی آب در این منطقه پیش از این نهایتأ 70 متر بود.

موسوی در ادامه در این رابطه می گوید: به نظر می رسد با توجه به وجود تعداد فراوان چاههای کشاورزی که توسط افراد بومی در زمینهای اطراف برای مصارف کشاورزی کنده شده و برداشت بی رویه آب از آنها در کنار کاهش بارندگی در سالهای اخیر از اصلیترین عوامل بروز این حادثه باشد.

این متخصص زمین شناسی در رابطه با راهکار مقابله یا کاهش خطرات این مشکل نیز معتقد است: با توجه به اینکه کاهش منابع آبی علت اصلی این موضوع است باید هرگونه برداشت آب از چاههای موجود در این محوطه را تا زمانی که سفره های آب زیرزمینی آن به شکل طبیعی برگردد ممنوع اعلام شود.

به نظر می رسد با توجه به اهمیت میزان آثار موجود در این محوطه تاریخی و لزوم حفاظت از آنها برای پیشگیری از بروز هرگونه آسیب مسئولان ذیربط باید هر چه سریعتر در پی یافتن راهکاری برای جلوگیری از شدت یافتن عمق نشست خاک در این محوطه و کاهش عمق نگرانی دوستداران میراث فرهنگی کشور شوند.

هیچ نظری موجود نیست: