آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

صف‌های کیلومتری در جایگاه های سوخت مشهد



ایران پرس نیوز:روزنامه خراسان: یک روز نازل های جایگاه ها خراب است. یک روز افت فشار گاز وجود دارد. یک روز به دلیل حضور بی شمار زائران و مسافران و خلاصه این که هر روز یک دلیل و بهانه ای، برای صف های طولانی در جایگاه های سوخت گاز در مشهد پیدا می شود! اما در این بین آن چه مورد توجه مسئولان امر قرار نمی گیرد، «وقت مردم» است. فرصت و زمانی که از عمر آن ها به راحتی هدر می رود. اگر بگوییم در این جایگاه ها، سوخت گیری کاری عذاب آور است چندان بی راه نگفته ایم. این موضوع که راننده ای برای یک سوخت گیری ۲ ساعت انتظار می کشد و با اعصاب ناراحت راهی محل کار، خانه و... می شود، پیامدهایی به همراه دارد. با این وجود انگار به نظر می رسد تراژدی جایگاه ها و اوضاع سوخت CNG در مشهد قرار نیست به پایان برسد! به راستی تکلیف مردم چیست؟




حال و هوای جایگاه های سوخت
جایگاه سوخت بولوار سرافرازان، در حدفاصل سرافرازان ۱۱ و ۱۳ قرار دارد. خودروها از سرافرازان ۱۱ دور زده و به انتهای سرافرازان ۱۳ ابتدای بولوار پایداری رسیده اند. صفی در حدود ۲ کیلومتر.وقتی کنار یکی از خودروها توقف می کنیم، صدای بوق و داد و فریاد تعدادی از رانندگان بلند می شود. همگی به اتفاق می گویند؛ ته صف، خیابان بالاتر است!یکی دیگر از رانندگان، خود را با سرعت به کنار ما می رساند و می گوید: ۲ ساعت است که در این هوای سرد، داخل خودرو نشسته ام تا نوبتم شود.فکر می کنی زرنگی که می خواهی بدون نوبت سوخت گیری کنی!؟


از خودرو پیاده می شوم و خودم را معرفی می کنم. رانندگان که از انتظار در صف سوخت گیری خسته و کلافه شده اند، از این قضاوت زود هنگام عذرخواهی کرده و سفره دل شان را باز می کنند: پیرمردی ۶۵ساله که دست هایش از سرمای زمستانی کبود شده است می گوید: مجبورم که انتظار و هوای سرد در این صف ها را تحمل کنم و گرنه نمی توانم از خودروام که تنها محل درآمدم می باشد استفاده کنم.یکی دیگر از افراد به کاهش سهمیه سوخت اشاره می کند و می گوید: مسئولان به فکر مردم نیستند. بدون توجه به مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده است، بنزین را سهمیه بندی و سپس سهمیه ها را کاهش داده اند.وی ادامه می دهد: در روزهای پایانی هر فصل که سهمیه سوخت خودروها به پایان می رسد، مردم مجبور می شوند از سوخت گاز استفاده کنند و صف های طولانی و چند ساعتی، برای سوخت گیری عذاب آور است.این شهروند خاطر نشان می کند: مسئولان به جای این که شرایط آسانی را برای خودروهای گازسوز فراهم کنند تا مردم به استفاده از گاز تشویق شوند، متأسفانه نسبت به این مسئله بی تفاوت هستند.یکی دیگر از رانندگان یادآور می شود: در برخی از جایگاه های سوخت، سرعت سوخت گیری پایین است و باعث اتلاف وقت مردم در صف ها می شود.




صف و صف و صف
جایگاه سوخت میدان جمهوری (تلویزیون) هم حال وهوای خوبی ندارد.گزارش خبرنگار ما حاکی است صف خودروها، تا بزرگراه کلانتری ادامه دارد. تا بدان جا که به راحتی می توان تعداد خودروهای در انتظار را شمارش کرد.حدود ۱۰۰ خودرو در صف است و رانندگان هر چند دقیقه، خودروها را به سمت جلو حرکت می دهند.از چهره آن ها به خوبی می توان فهمید که ناراحت و عصبانی هستند.یکی از آن ها گفت: دیشب با این تصور که صف ها خلوت است به این جایگاه آمدم. اما به حدی شلوغ بود که از سوخت گیری منصرف شدم. الان هم حدود یک ساعت است که در صف هستم. معلوم نیست که چند ساعت دیگر باید منتظر بمانم.این اوضاع در دیگر جایگاه های سوخت CNG مشهد نیز دیده می شود. طوری که صف های خودروها را، به راحتی می توان مشاهده کرد.




سرگرمی ها در صف
روز جمعه است و جمعیت زیادی برای بازدید از نمایشگاه جمعه بازار خودرو، در اطراف این خیابان ایستاده اند. جایگاه CNG کمی آن طرف تر از میدان نمایشگاه به چشم می خورد. سری به آنجا می زنم. صف خودروها به داخل خیابان میثاق ۲ کشیده شده است.حوصله راننده ها سر رفته است و از خودرو پیاده شده اند. یکی شیشه های خودرو را تمیز می کند. دیگری در موتور را باز کرده است و نگاهی به موتور می اندازد.برای این که دقیقا بدانم صف خودروهای منتظر در این جایگاه چند کیلومتر است، از کنار این صف عبور می کنم. طول این صف حدود ۲ کیلومتر است و دقیقا ۱۲۸ خودرو در آن توقف دارند.با یکی از راننده های منتظر در صف صحبت می کنم. «شهابی» راننده تاکسی تلفنی است و به گفته خودش روزی ۲ نوبت، برای سوخت گیری به این جایگاه مراجعه می کند. هر بار هم حدود یک ساعت برای سوخت گیری معطل می شود. او می گوید: یکی از علت های طول کشیدن سوخت گیری و طولانی شدن صف، خراب بودن یک یا دو نازل این جایگاه است. این خرابی هم که علتش را نمی دانم یک امر طبیعی در همه جایگاه هاست.«صبور پناه» یکی دیگر از راننده های این صف، به تاکسی ها اشاره می کند و می گوید: مگر نه این است که تاکسی ها و مسافربرهای شخصی جایگاه ویژه دارند، پس چرا از جایگاه های عمومی استفاده می کنند؟ آیا ما می توانیم به جایگاه مخصوص آن ها برویم و سوخت گیری کنیم؟این راننده معترض تعداد تاکسی های موجود در صف را زیاد و آن را یکی از علت های شلوغی جایگاه می داند.




اشغال خیابان
یک جایگاه سوخت CNG در ابتدای خیابان حافظ وجود دارد که بیشتر صف خودروها به داخل بولوار وکیل آباد کشیده می شود و لاین اول این بولوار، توسط خودروها مسدود می شود.در این جایگاه نیز بالغ بر ۱۰۰ خودرو، در انتظار گاز به سر می برند. یک راننده سهل انگار از انتهای صف عبور می کند. او مجبور است برای این که به انتهای صف برگردد در لاین دوم بولوار وکیل آباد و خلاف جهت خودروهایی که با سرعت سرسام آور در حال حرکت هستند، با دنده عقب حرکت کند.نکته قابل توجه در این جایگاه، توقف خودروها در ایستگاه اتوبوس صدف در حاشیه بولوار وکیل آباد است.یکی از راننده هایی که مقابل ایستگاه توقف کرده است می گوید: در واقع در صف جایگاه ایستاده ایم ولی این صف جایگاه است که از مقابل ایستگاه اتوبوس عبور کرده است!




اهمیتی ندارد!
عصر پنج شنبه و جمعه، به جایگاه سوخت در انتهای بولوار هفت تیر مراجعه می کنیم. در این جایگاه نیز انتهای صف حدود ۲ کیلومتر است.حتی برخی از ساکنان خیابان هنر در انتهای بولوار آب و برق، از این که باید صف خودروهای در حال انتظار برای سوخت گیری را در ۲۴ ساعت شبانه روز تحمل کنند کلافه شده اند. رانندگان نیز از این که چاره ای جز تحمل انتظار چند ساعته در صف و مزاحمت برای اهالی ندارند کلافه شده اند.به جایگاه سوخت گاز سی ان جی در حوالی میدان شهید فهمیده می رویم.


در این جایگاه نیز با صفی حدود ۲ کیلومتر مواجه می شویم و باز هم رانندگانی که گلایه مندند. وقتی از علت صف های طولانی می پرسم، یکی از آن ها با ناراحتی می گوید: مگر اهمیتی هم دارد که مردم چند ساعت از وقت شان را، در صف گاز بگذرانند؟وی ادامه می دهد: اگر وقت مردم اهمیت داشت، این صف های طولانی وجود نداشت!

هیچ نظری موجود نیست: