آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

مصاحبه جان لاين با قربانيان شكنجه و تجاوز در ايران


آژانس ایران خبر:تلويزيون بي بي سي (جهاني ) : عفو بين‌الملل، گروه كمپين حقوق بشر گفته است حقوق بشر در ايران به همان بدي بوده كه طي 20 سال گذشته بوده است. گزارشات اخير حاكي از جرياني از بدرفتاري توسط اين رژيم است. ايران كلاً انتقادات از سابقه حقوق بشر در اين كشور را نپذيرفته است.

جان لاين از استانبول گزارش مي‌دهد:
در ايران تظاهرات اپوزيسيون ادامه دارند. اين هفته در دانشگاههاي سراسر ايران تظاهراتي برگزار شد. پاسخ دولت هم بيش از هميشه تهديدآميز شده است.
از اين جهت بوده كه خيلي از ايرانيها قطار مسافري به تركيه را مي‌گيرند و ايران را ترك مي‌كنند تا به اين وسيله به محل امن دست پيدا كنند و شايد هم بتوانند پناهندگي سياسي بگيرند. در ميان آنها مريم صبري است كه به‌رغم تهديد شدن توسط مقامات ايراني به مرگ با من صحبت كرد. او گفت كه بعد از اينكه در تظاهرات دستگير شد مكرراً در زندان مورد تجاوز قرار گرفته است.

مريم صبري: بازجو مرا از صندلي بلند مي‌كرد و … من فقط فرياد مي‌زدم و جيغ مي‌زدم اما او مي‌خنديد. او مي‌گفت گريه نكن كسي اينجا نيست ترا كمك كند. كسي صداي ترا نمي‌شنود.
خبرنگار: درحاليكه او در تركيه تنهاست مريم مي‌گويد مقامات، خانواده‌اش در ايران را تهديد كرده‌اند .
مريم صبري: آنها پدرم را دستگير كرده‌اند و او را تهديد كرده و مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. به او گفته‌اند بايد دخترت را به ايران بازگرداني و الا زندگي نرمالي نخواهد داشت.

خبرنگار: آنچه سازمان عفو آنها را محاكمات نمايشي خوانده كه عليه شخصيتهاي اپوزيسيون برگزار كرده پشت دربهاي بسته برگزار مي‌شود گاهاً احكامي از جمله 9 سال زندان دريافت كرده‌اند. عفو افزوده كه حتي احكام مرگ هم صادر شده است.
خبرنگاران هم تحت فشار شديدي قرار گرفتند. از اين جهت اين دو عكاس خبرگزاري فارس كه به اتاق كوچكي در يك شهر دورافتاده تركيه فرار كرده و اقامت دارند. آنها در شركت در تظاهرات عكسهايي مي‌گرفتند كه حتي روي صفحه اول مجله تايم و ساير رسانه‌هاي غربي را هم به خود اختصاص مي‌داد.

حسين سلمانزاده به من گفت كه چطور آنها جانشان در خطر بوده است، حتي در تركيه زيرا دولت ايران آنها را به جاسوسي متهم كرده است. وي گفت در تبعيد هم نمي‌داند به كدام هموطنش مي‌تواند اعتماد كند.
مانند بسياري از ايرانيها اينجا در تركيه او بشدت به‌دنبال گرفتن پناهندگي است. اما در ايران مقامات هشدار داده‌اند كه اگر تظاهرات، ادامه پيدا كند آنها شديد برخورد مي‌كنند.

هیچ نظری موجود نیست: