آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

تردد 2 ميليون خودروی فرسوده در تهران


ایران پرس نیوز:سایت تابناک: دبير ستاد هواي پاك شهرداري تهران با اشاره به تعريف خودروي فرسوده كه در جهان 5 سال عمر با 300 هزار كيلومتر پيمايش است، افزود: اين ميزان در ايران 30 سال است و 2 ميليون خودرو كه در تهران در حال تردد هستند، قبل از سال 82 توليد شده‌اند و عملاً خودروي فرسوده محسوب مي‌شوند.


به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، وحيد نوروزي با اعلام اين مطلب، يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي اين ستاد را آموزش، اطلاع رساني و حساسيت‌سازي در جامعه برشمرد و گفت: هر چند اهرم قانوني در اختيار نداريم، ولي براي نمونه بارها گفته‌ايم و باز هم فرياد مي‌زنيم كه به دليل برداشتن محفظه جذب بخار بنزين خودروها به وسيله خودروسازان، آلاينده‌اي به نام «بنزین» هر روز وارد هواي تهران مي شود كه سم مطلق است و سرطان‌زا بوده آن به اثبات رسيده است.


نوروزي افزود: مشكل اينجاست كه خودروسازان با نهادي كه استاندارد را برايش صادر مي‌كند، ارتباط معقولي ندارند و در واقع كارخانجات خودروسازي به صورت انحصاري خودرو وارد بازار مي‌كنند و وظايف نظارتي هم از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست به سازمان گسترش و نوسازي صنايع به نمايندگي از توليدكنندگان خودرو تفويض شده است.


وي با اشاره به اين كه در كشور ما چون خودروساز بي‌ رقيب است، خودش خودرو توليد مي‌كند، خودش به آن استاندارد مي‌دهد و خودش هم مجوزها را تاييد مي‌كند، اظهار كرد: با اعمال سياست‌هاي غلط باعث شده‌ايم خودروهاي استاندارد روز دنيا نتوانند وارد كشور شوند، چرا كه در بخش ورود خودرو بسيار سخت‌گيرانه عمل مي‌كنيم و مردم محكوم به استفاده از خودروهاي داخلي هستند.


نوروزي با بيان اين كه در خوش‌بينانه‌ترين حالت يك ميليون نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم از صنعت خودروسازي درآمد كسب مي‌كنند، اضافه كرد: با انحصاري كردن صنعت خودروسازي منافع 73 ميليون ايراني را فداي منفعت اين يك ميليون نفر كرده‌ايم و اين در حالي است كه خودروسازان هيچ مسئوليتي در قبال توليدات خود ندارند.


وي با بيان اين كه صداي ما به گوش كسی نمي‌رسد و وقتي صحبت مي‌كنيم مي‌گويند به شما ربطي ندارد، تصريح كرد: خودروساز مي‌گويد چون نمي‌توانيم مطابق استانداردهاي جهاني سوخت توليد كنيم، خودروي با استاندارد بالا توليد نمي‌كنيم و توليدكننده سوخت هم اين مسئوليت را به گردن خودروساز مي‌اندازد و متأسفانه قوانين و مقررات مربوط به خودرو و سوخت در كشور ما دچار «دور باطل» شده است.


نوروزي مصرف بالاي سوخت در خودروهاي فرسوده را يكي از مهم‌ترين عوامل آلودگي هواي تهران اعلام كرد و گفت: اساس سهميه‌بندي سوخت در كشور كاهش مصرف و مديريت مصرف سوخت بود، اما براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده كه 5 برابر خودروهاي استاندارد مصرف سوخت دارند، كاري انجام نمي‌شود.


دبير ستاد هواي پاك شهرداري تهران در پايان رسيدن به نقطه ‌نظري واحد و راهكاري اجرايي در زمينه كاهش آلودگي هوا را در وهله نخست نيازمند تعيين متولي كاهش آلودگي هوا دانست، به نحوي كه بتوان تحت نظارت و مديريت آن در جهت برون رفت از بحران آلودگي هوا حركت كرد و در مرحله بعد كنترل آلودگي هوا را منوط به تدوين برنامه‌اي مدون، جامع و كارآمد دانست، به نحوي كه مردم، مسئولان و كارشناسان با اطلاع از اين برنامه به سمت اجراي آن حركت كنند.

هیچ نظری موجود نیست: