آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

سن اعتیاد در ایران روز به روز در حال کاهش است



پارس دیلی نیوز: بر اساس آمارهایی که هرچند وقت یک بار از سوی نهادهای مختلف منتشر می شود سن اعتیاد در کشور در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. آمارهای رسمی از کاهش 7 ساله میانگین آغاز اعتیاد در 15 سال اخیر خبر می‌دهند‌ که بر این اساس میانگین سن آغاز اعتیاد به 21 سالگی رسیده است هرچند برخی کارشناسان این آمار را نیز خوشبینانه می‌دانند.

 

رسانه حکومتی خبر آنلاین در گزارشی نوشت:همین چندوقت پیش بود که اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسه ای مشترک با پاسدار بسیجی تیر خلاص زن محمود احمقی نژاد جنایتکار برگزار کردند تا راهکار مناسبی برای برخورد قاطعانه‌تر با توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان موادمخدر پیدا کنند. جلسه ای که پشت درهای بسته تشکیل شد و شاید برگزاری چنین جلساتی بوده که بعد از سال ها فعالیت در حوزه مبارزه با مواد مخدر به این نتیجه رسانده است که مانند بسیاری از دیگر مشکلات کشور، این بار هم دست بیگانه در کار است!!! چرا که امروز قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا را از مسببان اصلی گردش چرخه موادمخدر دانسته است!!! طه طاهری گفته است: مواد مخدر حاصل تروریسم، شرارت و همکاری کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا با گردش این چرخه در افغانستان است!!آمار قربانیان موادمخدر در میان گروه‌های اجتماعی خاص مانند سربازان حاضر در پادگان‌ها، دانشجویان دختر و پسر به ویژه ساکنان خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها، زنان خانه‌دار و کارکنان شب‌کار در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. هر چند در برخی از این موارد، امکان دستیابی به آمار دقیق امکان‌پذیر نیست.



شیوع موادمخدر در زندان‌ها نیز به حدی افزایش یافته است که مسئولان قضایی و انتظامی را به استفاده از روش‌های جایگزینی زندان برای ترک اعتیاد انداخته است.


هم‌اکنون موادمخدر از طریق روش‌هایی همچون سنگ قلاب، انباری،‌ دماغی، حلقی، زیرپوستی، ملاقات حضوری و شرعی و برخی زندانبان‌ها به زندان ها راه می‌یابد.




در برخی زندان‌ها هر گرم تریاک به قیمت 200 هزار تومان یعنی 20 برابر بیرون زندان فروخته می‌شود. هر گرم هروئین 110 هزار تومان و شیشه نیز حدود 165 هزار تومان قیمت دارد، ولی این گران‌تر بودن نمی‌تواند رونق بازار موادمخدر در زندان‌ها را کاهش دهد. اینها نشان می‌دهد که زندان راه خوبی برای ترک اعتیاد نیست.




آمار سازمان ملل


آخرین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که در سال میلادی گذشته، 14 تن هروئین و چهارصد و پنجاه تن تریاک در ایران به مصرف رسیده است که کشورمان را به بزرگترین مصرف‌کننده موادمخدر جهان تبدیل کرده است. براساس گزارش 2008 دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد «ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ ‌با جدی‌ترین مشکل اعتیاد در جهان روبه‌رو است. همچنین مصرف موادمخدر در کشورهای منطقه، باعث همه‌گیر شدن بیماری ایدز شده است.» آمارهای آرائه شده از سوی سازمان ملل، ناامیدکننده است ولی شواهدی وجود دارد که این آمار، به تأیید مسئولان ایران رسیده است. سه سال پیش بود که فداحسین مالکی به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران اعلام کرد: «آمار موادمخدر ایران توسط مجامع بین‌المللی، با هماهنگی ایران اعلام می‌شود.»



این سخنان در یکی از دشوارترین سال‌های مبارزه ایران با موادمخدر بیان شد. در سال 85 تولید موادمخدر در افغانستان حدود 60درصد افزایش یافت که مرزهای شرق و بازار داخلی موادمخدر ایران را دستخوش تحولاتی ناخوشایند کرد.

هیچ نظری موجود نیست: