آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

گفتگوی روزنامه لو پاریزین با شاهزاده رضا پهلوی



واقعیت امروز و آینده ایران


جدایی دین از حکومت به نفع خود دین است


Le Parisien
سه شنبه 8 دی 1388


- طی روزهای گذشته ایران شاهد تظاهرات گستردۀ مخالفان بوده است که با سرکوب شدید و موج گستردۀ دستگیری ها روبرو شده است. تحلیل شما از رویدادهای جاری تهران چیست؟
- پیش از هر چیز مایلم بار دیگر به همۀ خانواده های قربانیان سرکوب وحشیانه رژیم اسلامی تسلیت بگویم. نام آنان برای همیشه بخشی از مبارزه برای آزادی و دموکراسی خواهد بود. به شهامت هم میهنانم که با دست خالی این رژیم خونخوار را به چالش می کشند، افتخار میکنم.
آنچه در کشورم می گذرد باعث تعجب من نیست. زمینه های این رویدادها از مدت زمانی طولانی وجود داشتند. به دفعات و به ویژه در کتاب اخیرم خبر این انقلاب را داده بودم. تعجب نمی کنم که در شروع پایانش، جمهوری اسلامی بکوشد تا بقای خود را با دستگیری و شکنجه و قتل تأمین کند. اما، یقینا این رویه رژیم را به مقصودش نخواهد رساند. مردم ما هرگز تسلیم نخواهند شد. مصمیم که این راه را تا آخر بپیمائیم.


- مطالبۀ جوانان ایرانی که چنین آشکارا مقامات اسلامی را به چالش می کشند، چیست؟ آیا تنها شاهد شورشی علیه احمدی نژاد هستیم (که انتخاب دوباره اش در خرداد ماه گذشته با اعتراض روبرو شد) یا علیه کلیت رژیم؟
- مسأله فراتر از یک فرد است. بدیهی است که اعتراض ها علیه کلیت این رژیم است. گویا ترین شاهد این مدعا آتش زدن تصاویر ولایت مطلقه است. جوانان ما خواستار مدرنیته و در نتیجه خواستار یک تغییر بنیادین هستند. اکثریت بزرگ آنان دموکراسی عرفی ای را می خواهند که از زمانی طولانی آن را مطرح کرده ام.


- سی سال پس از "انقلاب" خمینی که میراث دارانش ظاهراً در حال دریدن یکدیگرند، آیا می توان گفت که رژیم اسلامی با شروع پایانش روبروش شده است؟
- بدون شک شاهد چنین روندی هستیم. در جهانی که ارتباطات و اینترنت در آن دست بالا را دارند، هم میهنان من که سه چهارم شان کمتر از ٣٥ سال دارند، نمی توانند یک رژیم تمامیت خواه را که بر مذهب متکی است بپذیرند. این بدان معنا نیست که در ایران فردا دین جایگاه خود را نخواهد داشت. جدایی دین از حکومت به نفع خود دین است، چنانکه نیز بخش وسیعی از روحانیان بلندپایه ایران به لزوم این جدایی پی برده اند. اظهارات مرحوم آیت الله العظمی منتظری و آیت الله کاظمین بروجردی که هم اکنون در زندان به سر می برد یا دیگر روحانیان بلند پایه کشور چنین جهتی را دنبال می کنند. آنان از خلال تجربه شان طی سی سال گذشته به این نتیجه رسیدند که برای ایران راه حل مناسب لائیسیته یا همان جدایی دین از حکومت است. امیدوارم که دیگر مسئولان جنبش اعتراضی کنونی سریعاً به چنین جمعبندی برسند که به اعتقاد من خواست فراگیر مردم ایران است.


- آیا مجازات های اقتصادی غرب و تهدید اعمال مجازات های شدیدتر نقشی در تب وتاب کنونی ایران ایفا می کند؟
- هر فشاری که از خارج بر رژیم وارد شود می تواند به مردم ایران در مبارزه شان برای رسیدن به دموکراسی یاری رساند. مجازات ها نیز تاثیراتی دارند، اما جنبش اعتراضی کنونی بسیار عمیقتر است. اهداف و آرزوهای هم میهنان من بسیار گسترده تر از مسائل صرفاً اقتصادی است.


- آیا نگران نیستید که یک حمام خون دیگر به راه بیافتد؟
- همیشه نگران این مسأله بوده ام. هدف من تلاش برای به حداقل رساندن دامنۀ آن است. به همین خاطر از هم میهنانم دعوت می کنم تا به گونه‌ای منظم به مبارزات خود ادامه دهند و در عین حال – چنانکه دیروز نیز گفتم - نیروهای مسلح را به سرپیچی از فرمان خشونت، به نافرمانی و رعایت بی طرفی فرا میخوانم.


- آیا این رویدادهای خونین می توانند در بحران اتمی ایران تداخل کنند؟
همواره به مخاطبانم گفته ام که مسألۀ اتمی ایران ثانوی است. مسألۀ حقیقی ایران دموکراسی و حقوق بشر است. فردا یک ایران دموکراتیک، مسئول و شفاف که حقوق بشر را محترم خواهد شمرد، بدون تردید به تعهدات بین المللی اش عمل خواهد کرد و برای تأمین و استقرار صلح خواهد کوشید.


- توصیه شما به رئیس جمهوری باراک اوباما، برندۀ جایزۀ نوبل صلح، چیست؟
- بسیار فراتر از رهبر یک دولت، در اینجا همۀ رهبران دولت های دموکراتیک را خطاب قرار می دهم. وقت آن رسیده میان "گفتگوی کرها" آنهم با یک رژیم محتضر که هرگز تعهداتش را محترم نشمرده و دفاع صریح و بی ابهام از تلاش هم میهنانم برای رسیدن به دموکراسی یکی را برگزینند. دیگر بی تفاوتی و بی اعتنایی پذیرفتنی نیست. از شما همان چیزی را می خواهم که مردم ایران می گویند : جبهۀ خود را انتخاب کنید.

برگردان فارسی: کیهان لندن

با سپاس از وبسایت ایران ب ب ب

۱ نظر:

pooya گفت...

میلاد جان روی لینگهای زیر کلیک کن که در این عکس مشاهده می کنی که چجوری میشه ماهواره یوروبرد 9و هاتبرد را باهم دریافت کرد لینگ های زیر را کپی کن و نگاه کن

http://ample.se/image-BFFB_4B3EE333.jpg

http://ample.se/image-BC36_4B3EE333.jpg