آدرس جدید وبلاگ خبری ایران آزاد:

www.iranazadkhabar4.net.tf

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

سی و سه پل در یک قدمی تخریب


ایران پرس نیوز:روزنامه سیاست روز: حیات قدیمی ترین و زیباترین بنای تاریخی اصفهان در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان اصفهانی برای رفع مشکل انحراف ایجاد شده در تونل متروی حاشیه خود است و شهرداری از دادگستری تامین دلیل گرفته است.
در حالی که خبر آغاز عملیات حفاری تونل متروی اصفهان به گوش می‌رسد اما باید در این زمینه با دقت و هوشیاری زیادی حرکت کرد زیرا اهمال و بی دقتی در این عرصه می‌تواند تخریب این بنای تاریخی را به همراه داشته باشد.
همچنین برای پیش بینی عبور تونل مترو از زاینده‌رود و در حاشیه سی و سه پل، نشست سطح زمین ناشی از تونل‌سازی در زمینهای نرم و روشهای بکار گرفته شده باید مورد توجه قرار گیرد زیرا عدم شناخت کافی نسبت به شیوه‌های موجود، می تواند روش اشتباه یا نامناسبی را برای پیشبرد کار به وجود آورد.
در خصوص عبور مترو نباید فراموش کرد که حالات مختلفی وجود دارد که ساخت یک تونل جدید می‌تواند زمینه تخریب سازه‌های مجاور را فراهم کند که براساس گزارشی که یک منبع آگاه در اختیار مهر قرار داد، آمده است: نشست زمین و اثرات پس از ساخت و در مرحله بهره‌برداری بر روی محیط مجاور چون ایجاد لرزش و سر و صدا از جمله مسائلی است که می‌تواند زمینه تخریب را ایجاد نماید.
در بخشی از این گزارش آمده است: شرایط پیش بینی نشده خاک از موثرترین عوامل ناپایداری سینه‌کار تونل است که این اثرات می‌تواند موضعی باشد یا در حالات بحرانی ممکن است تا سطح زمین انتشار یافته و موجب تخریبهای بالقوه اماکن شود که این نوع تخریب معمولا تابع شرایط سینه کار و بویژه نفوذ آب زیرزمینی است.
در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است کل مجموعه سازه تونل نیز می‌تواند منجر به ناپایداری زمین شود.
در هر صورت با توجه به مسائل فوق تونل مترو از حاشیه سی و سه پل گذر کرد و اکنون نیز نوعی اهمال در خصوص عبور مترو، زمینه ایجاد انحراف دستگاه TBM را فراهم کرده چنانچه به گفته مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان، عبور این دستگاه TBM از زاینده رود قطعی است و این دستگاه اکنون نزدیک آسفالتهای خیابان اصلی و در کنار زاینده رود قرار گرفته و به سبب انحراف پیش آمده کار متوقف شده است.
عبدالجواد زعفرانی در خصوص عمق تونل مترو در بستر زاینده رود نیز گفت: برای عبور مترو از بستر زاینده رود نظر مشاوران سازمان میراث فرهنگی لحاظ شده و در برخی نقاط حداقل فاصله 40 متری تعیین شده توسط آنان از بنای تاریخی سی و سه پل لحاظ شده و از 14 متری بستر رودخانه عبور کرده‌ایم.
در این خصوص رئیس شورای شهر اصفهان در گفتگو با یکی از رسانه‌های اصفهان گفته بود: تونل تحتانی بستر زاینده رود از فاصله 150 متری و عمق 20 متری سی و سه پل عبور کرده و هیچگونه برخوردی میان دستگاه ‌حفار تونل با پی‌های این پل صورت نگرفته است.
این در حالی است که بر اساس گزارشی که در این خصوص در اختیار مهر قرار گرفته است، برای بررسی مدل ساخته شده عبور مترو از زاینده رود عمق تونل مترو 9 متر و فاصله دو تونل شرقی و غربی 18 متر و قطر تونل نیز 6.88 متر و فاصله با سی و سه پل نیز 40 متر لحاظ شده است.
در هر صورت سخنان متناقض مسئولان شهری اصفهان در خصوص عبور مترو از حاشیه یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اصفهان خود می‌تواند مسئله نگران کننده‌ای باشد و باید دید که دلیل این تناقض گویی چیست؟
در عین حال با وجودی که مسئولان شهری اصفهان بر این باور هستند که سی و سه پل با وجود عبور مترو در حاشیه خود دچار مشکلی نمی‌شود اما جای تعجب است که چرا شهرداری پیش از آغاز عملیات حفاری تونل مترو در حاشیه زاینده رود و سی و سه پل از دادگستری تامین دلیل گرفت.
رئیس کل دادگستری اصفهان نیز گفت: معمولا وقتی یک عملیات اجرایی شروع می‌شود صدماتی را که قبلا(سی و سه پل) دیده بود را به عملیات شهرداری منتصب می‌کنند که تامین دلیل به همین خاطر است که وضعیت موجود را حفظ و پس از آن نیز بتوانند بر همین اساس اقدام کنند.

هیچ نظری موجود نیست: